Czy kawa jest zdrowa? 0
Czy kawa jest zdrowa?

Czy kawa jest zdrowa?

W przeszłości można było spotkać się z wieloma kontrowersjami na temat picia kawy. Przez wiele lat popularne było przekonanie, że jest ona niezdrowa i szkodliwa dla organizmu. Obecnie coraz więcej naukowców i specjalistów od żywienia dowodzi, że jest to mit.

Międzynarodowa Organizacja Kawy w kolaboracji z Instytutem Informacji Naukowej o Kawie przekonuję, że  'umiarkowane picie kawy jest w pełni bezpieczne i w żadnym wypadku nie stanowi zagrożenia dla zdrowia'.

Jakie ma to poparcie w badaniach? 

Jak się okazuję, kawa ma wiele właściwości, które pozytywnie wpływają na ludzkie ciało. Spożycie 2 do 4 filiżanek kawy dziennie może pomóc rozszerzyć arterii serca dzięki czemu pomaga w przepływie krwi i ukrwieniu organizmu. Kofeina może również wpływać pozytywnie na proces odchudzania się, gdyż przyspiesza ona spalanie tłuszczy. Dlatego też często znajdujemy kofeinę w środkach na odchudzanie. Takie działanie sprawdzi się oczywiście wówczas gdy spożywamy kawę bez dodatku cukru lub wysokotłuszczowych mlek lub śmietanek.

Różne badania naukowe wykazują także, że picie 4 filiżanek kawy może zmniejszyć ryzyko występowania cukrzycy od 11 do nawet 30 procent, wówczas gdy spożywamy około 4 filiżanki kawy bez cukru dziennie.

Dodatkowo, jak przekonuje Krystyna Naszkowska, kawa jest wyjątkowo bogata w związki bioaktywne, takie jak polifenole czy antyoksydanty, ‘które chronią nasze komórki i tkanki przed uszkodzeniem’. Regularne spożycie kawy jest także łączone z mniejszym prawdopodobieństwem zachorowania na nowotwory, depresję, choroby sercowo-naczyniowe, chorobę Alzhaimera oraz Parkinsona.

Kto powinien unikać picia kawy?

Osoby ze skłonnością do migren, cierpiące na nadkwasotę żołądka, a także chorzy z nadciśnieniem tętniczym, szczególnie Ci po 65 roku życia . Ponadto, nie jest ona zalecana dla kobiet w ciąży i tych karmiących piersią.

Miłośnicy kawy, tak długo jak nie należą do grupy osób, dla których spożycie kawy jest niewskazane, nie mają zatem powodów do zmartwień, a wręcz przeciwnie. Kawa ma wiele walorów nie tylko smakowych ale także, jak wykazują badania, działanie prewencyjne przed różnego typu chorobami. Należy jednak pamiętać, że kawa zwiększa wydalanie wody, a także wypłukuje magnez oraz niektóre witaminy z grupy B z naszego organizmu, dlatego też osoby, które spożywają ten napój w dużych ilościach powinny zadbać o odpowiednią suplementację oraz nawodnienie. 

 

Źródła:  

Żukiewicz-Sobczak W, Krasowska E, Sobczak P, Horoch A, Wojtyła A, Piątek J. Wpływ spożycia kawy na organizm człowieka. Med Og Nauk. 2012; 18(1): 71-76

Muroyama K, Murosaki S, Yamamoto Y, Odaka H, Chung HC, Miyoshi M. Anti-obesity effects of a mixture of thiamin, arginine, caffeine, and citric acid in non-insulin dependent diabetic KK mice. Nutr Sci Vitaminol. (Tokyo) 2003; 49: 56-63.

Zheng G, Sayam K, Okubo T, Juneja LR, Oguni I. Anti-obesity effects of three major components of green tea, catechins, caffeine and theanine, in mice. In Vivo 2004;18:55-62.

Dr Saldmann, F. Twoje zdrowie w twoich rękach. Warszawa: MUZA SA, 2017; 

Naszkowska, K. Jeść czy nie jeść. Rozmowy z ekspertami o zdrowym odżywianiu. Warszawa: Wydawnictwo Zwierciadło, 2019; 75-77

Jarosz M, Wierzejska R, Mojska H, Świderska K, Siuba M. Zawartość kofeiny w produktach spożywczych. Bromatologia. Chemia. Toksykologia. 2009; 3: 776-781.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium